Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 887
Δημιουργός
Εργαστήριο του Φειδία
Είδος
Αρχιτεκτονικό γλυπτό
Εποχή
Κλασική εποχή
Χρονολόγηση
437-432 π.Χ.
Διαστάσεις
Ύψος: 0,94 μ.
Μήκος: 0,41 μ. έως 0,72 μ.
Πλάτος: 0,687 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πεντέλης
Θέση
Αίθουσα Παρθενώνα
Τμήμα ανδρικού αγάλματος που συνήθως ερμηνεύεται ως προσωποποίηση του Ιλισσού, αν και ορισμένοι μελετητές αναγνωρίζουν τον Ηριδανό. Βρέθηκε σε δύο θραύσματα που σώζουν τον κορμό και μέρος των ποδιών της μορφής. Ο άνδρας παριστάνεται να γονατίζει στο έδαφος σηκώνοντας το δεξί του χέρι και να γέρνει προς τα αριστερά όπου θα στηριζόταν στο αριστερό του χέρι. Το ιμάτιο, που πέφτει στην πλάτη, σχηματίζει χαμηλά μια μεγάλη μάζα, μέσα στην οποία χάνεται το λυγισμένο πόδι.
Ο κορμός βρέθηκε τον Ιανουάριο του 1835 στις ανασκαφές μπροστά από τη νοτιοδυτική γωνία του Παρθενώνα. Το δεξί πόδι εντοπίστηκε λίγο αργότερα βορειότερα. Φαίνεται ότι ο Ιλισσός είχε πέσει από το αέτωμα το 1687, κατά την ανατίναξη του Παρθενώνα από τους Βενετούς του στρατηγού Francesco Morosini. Έτσι διέφυγε της αρπαγής από τον Thomas Bruce, λόρδο του Elgin, ο οποίος το 1801-1804, όταν η Ελλάδα βρισκόταν ακόμη υπό οθωμανική κατοχή, απέσπασε από το αέτωμα τα περισσότερα από τα γλυπτά που βρήκε εκεί.
Στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα εικονίζεται η διένεξη μεταξύ της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για το ποιος θα αναλάβει την προστασία της Αθήνας. Ο αγώνας γίνεται στην Ακρόπολη με κριτές τους μυθικούς βασιλείς της πόλης Κέκροπα και Ερεχθέα και άλλους τοπικούς ήρωες, οι οποίοι δίνουν τη νίκη στην Αθηνά, προτιμώντας το δικό της δώρο, το δένδρο της ελιάς, αντί του αλμυρού νερού που τους προσφέρει ο Ποσειδώνας. Το κέντρο της σκηνής καταλάμβαναν οι δύο πρωταγωνιστές με τα άρματά τους και τις γωνίες οι προσωποποιήσεις των δύο ποταμών της Αθήνας, Ιλισσού και Κηφισού. Εξαιτίας των περιπετειών που γνώρισε το μνημείο στους αιώνες που ακολούθησαν, πολλά γλυπτά έχουν χαθεί, άλλα σώζονται ακρωτηριασμένα και άλλα σε μικρά θραύσματα.
Τα δύο αετώματα του Παρθενώνα διακοσμούνται με πενήντα περίπου αγάλματα υπερφυσικού μεγέθους. Τα γλυπτά, τέλεια δουλεμένα και στις πίσω αθέατες πλευρές, συνθέτουν σκηνές από τους μύθους της θεάς Αθηνάς.
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου